Gitar kahramanlarım

8.2.09

dergiler senede bir kez "en iyi yüz gitarist" falan listesi yaparlar, bilirsiniz. popülaritenin elinde avucunda yeşeren bu listelerde abuk isimler olur, efsaneler unutulur falan filan... sonuçta güvenilmezdirler.

aslında herkesin ayrı bir listesi vardır.

bir de ben olaylara hep şöyle bakarım; bir en iyi vardır, genelgeçer beğeniyle belirlenmiştir ve ortadadır, "zevkler ve renkler tartışılmaz" sözü geçeriz kılınır orada. bir de en sevdiğin vardır, belki sana göre büyük ya da farklı güzel yönleri vardır, ama subjektifsindir, yanlısındır. bunlar karışmamalıdır, birini savunurken diğerinden örnekler verilmemelidir. atıyorum, en çok testament'i seversin, fakat çıkıp testament slayer'dan daha büyüktür, daha kraldır dersen olmaz o iş işte. gorecki senin için büyük adamdır, ama beethoven'ı vardır bu işin, bach'ı vardır, en iyisi gorecki diyemezsin. objektif olmalısındır bu noktada. çoğu kişinin anlayamadığı bir sorundur bu bence.

bu yüzden "en iyi bilmemkaç gitarist" değil listemin adı, yani normalde en iyi saydıklarım değil, "gitar kahramanlarım". benim için en büyükler, en sevdiklerim. ki konu gitaristlik, binbir çeşit yolu var büyük sayılmanın. başlayalım...
.
1 - brian may
çok fena bir gitaristtir. ha şunu söyleyeyim, teknik midir, tekniktir, hızlı mıdır, o da vardır may'de, ama onu büyük yapan orjinal olmasıdır. gitarı, gitar tonu, soloları, hep orjinal bir adamdır. hızlı çıkış veya inişlerinde yavaş yavaş hızlanır mesela, başka kimsede duyamazsınız bunu. hissiyatlı gitaristtir. 8 senedir elektro gitar çalıyorum, dönüp bakıyorum da beni en çok etkileyen adamış diyorum.

2 - david gilmour
hangi büyük gitaristler listesine girmemiştir ki bu adam? pink floyd alemin en büyük ve ulaşılmaz müziğini yapmışsa, bu adamdır sololarıyla, gitarıyla o müziği çevreleyen. bir kere şu vardır, evrendeki en hissiyatlı soloları atma şerefi bu adama verilmiştir. çok klas bend yapar, çok hızlı veya teknik işlere hiç bulaşmaz. ama sorun norveçteki herhangi bir black metal grubunun gitaristine, o bile kabul edecektir büyülüğünü. etkisi böyle geniştir.

3 - erkan oğur
erkan oğur'un yüklendiği misyon, müziğinden veya gitaristliğinden daha önemli olmuş zamanla türkiyede. o gözle bakmak istemiyorum artık ona, çok yüzeysel ve cıvık cıvık bir ortam çünkü o. gitaristliği virtiözite seviyesindedir, perdesiz gitarda tektir, perdeli gitarda da çok çok çok iyidir. teknik ve hızlı olması klasik gitar eğitiminden geliyor. eğitim dediysem kendi kendini eğitmesiyle olan bir eğitim, almanyada okurken günde 12 saate varıncaya kadar klasik gitar çalıştığını anlatır bir ropörtajında. bir ara (2-3 sene kadar) hep onu dinledik, onun gibi çalmaya çalıştık, onu izledik sağda solda. etkilemiştir her haliyle beni, mütevaziliğiyle, işini dikkate almasıyla, doğaçlama yeteneğiyle. en önemlisi hissiyatı ile. çok iyi gitaristtir.

4 - tony iommi
black sabbath'ın gitaristi, metal müziği yaratan adam bu adamdır işte. o boğuk koyu riffleri yazarak sonsuza kadar devam edecek bir tür yarattı iommi, çok büyük bir gitaristtir. blues'dan gelme bir tekniği vardır, sololarında melodik ve hızlıdır, ama onu büyük yapan riffleridir tabii ki. burada "teknik çalışma"dan öte bir "müzik yazma yeteneği" devreye giriyor işte, milyon tane riff yazmıştır önünde bir örneği yokken, buna rağmen boş bir melodi yoktur o rifflerin içinde. büyüklüğü buradan geliyor.

5 - toby driver
müziğe bakışımı değiştirmiştir bu adam. kendisi kayo dot'un lideri, vokalisti, gitaristi, söz ve beste yazarı olur. onun yaptıklarını ilk dinlediğimde aydınlandığımı hissettim, başka hiçbir zaman alamadığım bir haz aldım. parlak fikirler, yaratıcı ve ilham verici besteler onun gücüdür, yoksa gitaristliği yüksek bir seviyede değildir. ama bir kayo dot müziğini ancak o yapabiliyor işte, hatta o bile yapamadı sonradan, ilk kayo dot albümü sonrası bir daha o noktaya geemediler. o ilk albüm (adı "choirs of the eye") bir referansdır, ileride daha da değerlenecek bir şaheserdir bana göre. ve bu adam yazmıştır. tüm müziğimi etkileyen adamdır.

6 - robert fripp
robert fripp dünyaya normal gidişattan başka şeyler anlatmıştır. yaptıkları, yazdıkları ya da gitar kullanımı dünyada başka kimseye benzemiyordu, grubu "king crimson" ile progresif müziğe defalarca kez yön verirken o hep beyin olarak oradaydı. gitaristliği için söylenecek tek şey; daha iyi çalınamayacağıdır. bir anlamda gitar kozmozunun bir ucu fripp'tir, kendince bir yol izlemiş ve o alanın üst eşiğini belirlemiştir. bir de hep oturarak çalar ki ayrık adam olduğunun ispatlarından biridir bu.

7 - adam jones
adam jones fripp'in manevi çırağı sayılır, o ekolden gelmiştir. kendisi tool grubunun gitaristidir, ve yazdığı rifflerle dünyadaki en sıradışı gitaristlerden biri olduğunu kanıtlamıştır. riffleri aksak, savruk, yaratıcı, şizofrenik bir yapıdadır, normal insanın aklına gelmeyecek şeyler diyeyim de kurtulayım bu işten. ilginç bir gitaristtir, beni tarzıyla etkilemiştir, çok severim.

herkesin ayrı kriterleri vardır eminim bu konuda, ben benimkileri yazdım, kahramanlarımı da. kendikileri yazmak isteyen buyursun yorumlara. saygılarla...

8 yorum:

dialethic dedi ki...

çok iyi liste. altına imzamı atarım.


-marti

cem dedi ki...

diğer kişileri ne kadar bilmiyorsam, erkan oğur'u da o kadar biliyorum. canlı da dinledim kendisini. müthiş bir insan. olağanüstü çalıyor. ama güllerin içinden şarkısındaki o solosu nedir öyle kardeşim? verem ediyor insanı.

talento dedi ki...

en sevdiklerin bi yana bence tony iommi çalışını en çok etkileyen gitaristlerdendir. belki en çok etkileyendir.

Okhy Dokhy dedi ki...

- kirk ve james

- david gilmour

- robert fripp

- andrew latimer

- marti friedman

- jason becker

- toby driver

- erkan oğur

dialethic dedi ki...

jimmy page, john mclaughlin ve jimi hendrix de olurdu benim listemde eger gitar calsaydim.da gitarist listesi yapalim diyince bilir bilmez herkesin jimi jimi demesi de sinir bozar biraz. bi gilmour sevmek daha kolaydir mesela.

Okhy Dokhy dedi ki...

benim de çalışımın içine eden adamdır marti. hem olumlu, hem olumsuz şeyler kattı, ama onun gibi kararsız bir stilim oldu. kararsız demeyelim de, savruk. kasten kirli çala çala temiz çalmayı da unuttum amk.

jimmy pade de sevmem. çünkü led zeppelin tribine giremedim hiç. yoksa saygım büyük...

ug skywalker dedi ki...

jimi hendrix dinlerken bir acaip oluyorum, adam bu dünyadan değil. ama kahramanım olmadı hiç jimmy. en iyisi odur halbuki

jimmy page benim özellikle sevmediğim bir gitaristtir. temiz olmayan bir stili vardır bence, sevdiklerim arasına hiç giremedi

alice in chains gitaristi jerry cantrell vardır bir de, çok severim aslında, ama etkilememiş hiç çalışımı falan. oysa ki ne acaip bi gitaristtir cantrell, geçen emre söyledi lakabı "rifflord" muş adamın. yakışır. ne zaman grupça buluşsak "dirt" albümünü açıyoruz, o riffler karşısında ağzımız açık kalıyor

marti ise okhanın bizden soğuttuğuyla baydırdığıyla kalmıştır. en kralını yapsa şu dakkadan sonra sevesim gelmez ahahaha

cfq dedi ki...

Liste gonullerin listesi. Ben bu gitaristlere kefilim arkada$im.

Fakat Adam Jones iyi gitarist degil. Daha cok gonulden caliyor. Yetenegini degil yuregini ortaya koyuyor. Oradan kurtariyor. Bi de kafasi guzel tabi.

  © Blogger templates Newspaper by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP